Beringgårdens faldstammer og vandrør var slidt ned. Det viste den tilstandsrapport, som A4 havde lavet for andelsboligforeningen. Den vedligeholdelsesplan, som var lavet ved samme lejlighed, pegede på, at det ville være en god idé at skifte faldstammer og rør hurtigt.
Selvom man arbejder i så centrale rum som badeværelser og køkkener, skal beboerne kunne fungere i lejlighederne. For A4 er det altid et mål, at beboerne mærker generne i så kort tid som muligt under et byggeprojekt. Også selvom det kræver lidt ekstra
Udskiftning af faldstammer og rør
Vandrørene skulle skiftes. Vandtrykket var ikke højt nok, fordi kalk og rust havde sat sig i de gamle rør. Det betød dryppende vandhaner og vand, der var længe om at blive enten koldt nok eller varmt nok
Faldstammerne i badeværelser og køkkener skulle også skiftes. A4 gennemgik alle lejlighederne og registrerede eventuelle problemer eller forhindringer. Var der nedhængte lofter eller rørkasser, som først skulle fjernes? Og var der andre problemer, som håndværkerne skulle tage højde for? Derpå lagde projektlederen en realistisk tidsplan, så projektet generede beboerne i så kort tid som muligt.
Det tager 2-3 uger at skifte faldstammer og vandrør i en opgang. For det meste er det dog overstået efter en uge pr. lejlighed. Men det er lang tid at skulle undvære vand. Derfor lagde A4 vægt på, at håndværkerne hver dag tilsluttede vand i køkkener og på toiletter. Desuden blev der stillet en toilet- og badevogn til rådighed.
A4 vejleder - bestyrelsen vælger
Under ethvert byggeprojekt skal man træffe en masse valg. A4 lægger vægt på, at det er beboerne selv, der træffer beslutningen om fx materialer. Men de giver også altid en anbefaling med.
"Det er vigtigt for os, at bestyrelsen har en god sparringspartner i os og at de føler, de har det rigtige grundlag for at træffe de rigtige beslutninger. Det ville være forkert rådgivning, hvis vi bare gav en vifte af muligheder, uden at anbefale noget. Så lader man jo bestyrelsen i stikken."
Søren, rådgiver for A4
Med A4's anbefalinger kunne bestyrelsen vælge den løsning, som passede bedst til deres behov. Og selve udskiftningen gik smertefrit, fordi A4 havde fokus på, at beboernes hverdag skulle fungere.