AB Molbechs radiatoranlæg var nedslidt og trængte til at blive skiftet ud. Efter tilbud fra forskellige rådgivere faldt valget på A4, som bestyrelsen kendte i forvejen.
Det gamle varmeanlæg var utidssvarende. Det gav ikke nok varme og det afkølede ikke returvandet godt nok. Det skulle skiftes ud hen over sommeren. Tidsplanen var stram og det krævede en kreativ plan
Fokus på tidsplan og beboernes trivsel
240 lejligheder skulle have nye rør og nye radiatorer i alle rum – ca. 1000 i alt. Når man skal udføre sådan en opgave, kommer håndværkerne naturligvis til at opholde sig en hel del i lejlighederne.
"Det er selvfølgelig irriterende for beboerne. Man skal ind i alle værelserne og så at sige splitte det hele ad. Vores opgave var at få det til at fungere, så folk kunne være i lejlighederne, mens arbejdet stod på. Derfor prioriterede vi, at gøre en opgang færdig ad gangen netop for at genere beboerne i så lidt som muligt."
Søren, rådgiver hos A4
Ejendommens erhvervslejemål skulle også have nye radiatorer og rør. Erhvervslejemål er altid en særlig udfordring. De har en butik, som skal kunne holde åbent.
For at imødekomme den udfordring, lavede A4 særlige aftaler med erhvervslejemålene og sørgede for, at særligt støjende og støvende arbejder så vidt muligt foregik uden for åbningstiden.
Foreningen havde en meget stram tidsplan. Derfor foreslog A4, at foreningen valgte to forskellige entreprenører – en til hver af de to blokke, som AB Molbech består af. De to entreprenører kunne starte og udføre arbejdet samtidig.
Stram styring og respekt for beboerne
A4 lægger stor vægt på, at beboerne til enhver tid kan tage fat i den projektansvarlige hos A4, hvis der opstår problemer undervejs. Information er i det hele taget et mantra for A4. Men det er lige så vigtigt, at vise hensyn til beboernes hverdagsliv og sørge for, at beboerne kan være i lejlighederne, mens arbejdet står på.
"Vi respekterer beboerne og gør en ekstra indsats for, at de kan leve et nogenlunde normalt liv, selvom vi og håndværkerne kommer og går i deres hjem. Vi prøver at begrænse den tid, vi arbejder i lejlighederne og holder meget vagt om den tidsplan, vi har lagt. Vi gør meget ud af at informere om, hvornår vi er der og hvor man kan få fat på os og håndværkerne. Og så bestræber vi os på at løse de problemer, der opstår undervejs."
Søren, rådgiver for A4
Efter at alle arbejder i lejlighederne var færdige, gennemførte A4 et mangeltjek sammen med håndværkerne. Det sikrede, at alle fejl og mangler blev udbedret. Også beboerne fik mulighed for at gøre opmærksom på evt. yderligere mangler, som straks derefter blev udbedret.
"A4's projektledelse og byggestyring er god. Også uventede problemstillinger håndteres fint. Vi havde eksempelvis en entreprenør, som planlagde at sætte stilladsreklame på efter eget valg, og hvor indtægterne udelukkende skulle gå til ham selv. Det problem havde A4 ikke stået overfor før, men de fik alligevel løst det til vores tilfredshed, og fik det noteret i bogen, så fremtidige byggesager ikke får dette problem."
Michael, formand for andelsboligforeningen Molbech